Glen More II: Chronicles EN
Beschrijving:
In Glen More II: Chronicles vertegenwoordigt elke speler de leider van een Schots clan, vanaf de vroege middeleeuwen tot de 19e eeuw. Als clanleider probeer je je grondgebied en rijkdom uit te breiden.
Het succes van je clan hangt af van je vermogen om op het juiste moment de juiste beslissingen te nemen—of dat nu is door een nieuwe weide voor je vee te creëren, gerst te verbouwen voor whiskyproductie, je goederen op de markt te verkopen, of de controle te krijgen over speciale locaties zoals meren en kastelen.
Het spel duurt vier rondes, die worden weergegeven door vier stapels tegels. Na elke ronde vindt een puntentelling plaats, waarbij spelers hun aantal whiskyvaten, Schotten in het thuiskasteel, locatiekaarten en personentegels vergelijken met de speler die de minste van elk heeft. Op basis van het relatieve verschil worden overwinningspunten (VPs) toegekend. Na vier rondes worden extra VPs verdiend voor goudmunten en sommige locaties, terwijl er strafpunten worden toegekend op basis van territoriumgrootte—spelers vergelijken hun gebied met het kleinste in het spel.
De kernmechaniek van Glen More II: Chronicles en het originele Glen More werkt op dezelfde manier: de laatste speler in de rij kiest een tegel van het tijdspoor en mag zo ver vooruitgaan als hij wil. Na het betalen van de kosten wordt de tegel in zijn territorium geplaatst, waarbij zowel de nieuwe tegel als aangrenzende tegels worden geactiveerd. Dit zorgt voor de productie van grondstoffen, bewegingspunten, VPs, enz. Vervolgens is de speler die nu achteraan staat aan de beurt.
De “Chronicles” uit de titel—acht uitbreidingen op het basisspel—zijn een belangrijk nieuw spelelement. Elke Chronicle voegt een unieke spelmechaniek toe.
De Highland Boat Race Chronicle vertelt bijvoorbeeld het verhaal van een bootrace, waarbij de winnaar als eerste zijn thuisburcht moet bereiken door zijn boot over de rivier langs de gebieden van andere spelers te navigeren. De Hammer of the Scots Chronicle voegt een neutraal speelfiguur, de “Engelsman”, toe op het tijdspoor. Spelers strijden om de controle over deze figuur om een extra beurt te verdienen—mits ze hem kunnen betalen via het marktmechanisme. Alle Chronicles kunnen vrij worden gecombineerd, al raadt ontwerper Matthias Cramer aan om er slechts één of twee te gebruiken, tenzij je zin hebt in een “monster game”.
Een andere grote verandering in het spel is de mogelijkheid om te investeren in beroemde Schotten uit die tijd, die worden weergegeven door een nieuw type “persoon”-tegel. Deze personen leveren niet alleen hun eigen punten op, maar activeren ook eenmalige of doorlopende effecten op het tactische clanbord. Dit voegt een extra laag aan de besluitvorming toe, vooral omdat de doorlopende effecten spelers in staat stellen om een persoonlijke strategie te ontwikkelen om via het clanbord de overwinning te behalen.
Welkom bij De Spellenkast – Jouw Wereld van Spellen en Puzzels!
Laat je betoveren door onze unieke collectie van gezelschapsspellen, uitdagende puzzels en creatieve spellen voor jong en oud. Of je nu op zoek bent naar een spannend familiespel voor een gezellige avond, een puzzel om je hersenen te kraken of de perfecte cadeautip – bij ons vind je altijd iets bijzonders. Ontdek, speel en geniet samen!