Arctic FR
Beschrijving:
Wit, wit, niets anders dan wit. Je kijkt over de besneeuwde uitgestrektheid van de Arctische gebieden, hopend om een glimp op te vangen van de dieren die daar leven. Hoe meer dieren van een soort je samen ziet, hoe beter — maar je wilt ook verschillende diersoorten waarnemen, terwijl je je totemdier zo ver mogelijk naar het pakijs probeert te verplaatsen.
In Arctic beweeg je door het landschap en spot je dieren, waarbij je een stapel dierenkaarten voor je verzamelt. De kaart bovenaan je persoonlijke stapel is je “zichtbare” dierenkaart. Elke dierenkaart bevat vier informatiepunten:
- Een plaatsingswaarde
- Het hoofddier afgebeeld op de kaart
- Een begeleidend dier
- Een trekwaarde
Aan het begin van je beurt leg je net zoveel kaarten uit je hand op je persoonlijke stapel als de plaatsingswaarde van je zichtbare dierenkaart. (Bij je eerste beurt leg je één kaart uit je startende hand van drie kaarten.) Voor elke kaart die je niet kunt plaatsen, trek je een kaart gedekt van de stapel en leg je deze in je persoonlijke strafstapel. Vervolgens verplaats je het hoofddier afgebeeld op je nieuwe zichtbare kaart één stap vooruit op het landschap, en het begeleidende dier één stap achteruit (of omgekeerd). Daarna trek je evenveel dierenkaarten uit de “rivier” van zes dierenkaarten als de trekwaarde van je zichtbare kaart. (Als je nu meer dan zeven kaarten in je hand hebt, leg je kaarten in je strafstapel totdat je er zeven hebt.)
Elke keer dat je een dier op je stapel plaatst, neem je de bijbehorende dierkrachtkaart uit het midden van het spel of van degene die deze momenteel bezit. Je kunt de vermelde kracht elke beurt gebruiken zolang je deze kaart hebt, zoals het extra verplaatsen van een dier, het trekken uit je strafstapel, of het bijvullen van de rivier na elke kaart die je trekt.
Wanneer de stapel op is, maak je de ronde af, plaats je nog één keer kaarten en ga je punten scoren. Voor elk type dier scoor je punten op basis van de grootste reeks opeenvolgende kaarten van dat type in je stapel. Je scoort een bonus op basis van het aantal reeksen dat je hebt voltooid. Onthul vervolgens het totemdier dat je aan het begin van het spel hebt gekregen, en scoor op basis van hoe ver het is gevorderd over het landschap. Je verliest 1 punt voor elke kaart in je strafstapel. Degene met de hoogste score wint.
Welkom bij De Spellenkast – Jouw Wereld van Spellen en Puzzels!
Laat je betoveren door onze unieke collectie van gezelschapsspellen, uitdagende puzzels en creatieve spellen voor jong en oud. Of je nu op zoek bent naar een spannend familiespel voor een gezellige avond, een puzzel om je hersenen te kraken of de perfecte cadeautip – bij ons vind je altijd iets bijzonders. Ontdek, speel en geniet samen!