A Game of Thrones Catan: Brotherhood of the Watch EN
Beschrijving:
De Broeders van de Nachtwacht zoeken een nieuwe leider uit hun midden. Jeor Mormont wil een broeder aanstellen die in staat is de infrastructuur van The Gift te verbeteren, het vruchtbare en onontwikkelde gebied ten zuiden van de Muur dat duizenden jaren geleden door de Starks aan de Wacht werd geschonken. Het leven in het ongenadige landschap van het noorden is al een uitdaging op zich, maar degene die deze taak op zich neemt, moet ook de Muur bemannen en verdedigen tegen de aanvallen van de Wildlingen die Westeros binnen proberen te dringen. Vele broeders strijden om hun stempel te drukken op de Gift, de verdediging van de Muur en de bescherming van Westeros, maar slechts één zal boven de rest uitstijgen en de nieuwe Lord Commander worden. Wees echter op je hoede — het noorden zit vol gevaren, en de winter komt eraan.
A Game of Thrones Catan: Brotherhood of the Watch is gebaseerd op het klassieke bordspel Catan. In dit spel levert elk gebied in de Gift een van de vijf grondstoffen: hout, baksteen, wol, graan en erts. De barre ijsvelden leveren echter niets op. Spelers nemen de rol aan van broeders van de Nachtwacht en gebruiken deze grondstoffen om hun invloed in het noorden te versterken door wegen, nederzettingen en vestingen te bouwen, wachters voor hun patrouille te rekruteren of ontwikkelingskaarten te kopen. Elk van deze acties levert spelers overwinningspunten op, wat hun macht en erkenning vergroot. Het doel is vergelijkbaar met het oorspronkelijke Catan: de eerste speler die tien overwinningspunten behaalt, wint het spel en wordt de nieuwe Lord Commander van de Nachtwacht.
Maar dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want de omgeving van de Gift is verraderlijk. Wildlingen van voorbij de Muur hebben hun eigen erecodes, die vaak botsen met de wetten van Westeros. Een van hen, Tormund Giantsbane, erkent de aanspraak van de Nachtwacht op het land niet en trekt door de Gift, waar hij grondstoffen rooft van de broeders die proberen te voorzien in de behoeften van hun Orde. Terwijl Tormund ten zuiden van de Muur huishoudt, verzamelen de Wildlingen zich in de Frostfangs, wachtend op een zwak moment om de verdediging van de Wacht te doorbreken en door te dringen tot de vruchtbare landen van Westeros. Naast het bouwen binnen de Gift moeten spelers hun grondstoffen strategisch inzetten om het Rijk te verdedigen tegen de invallen van de Wildlingen.
Elke speler kan tot zeven broeders rekruteren uit de gevangenissen van Westeros om hun kleur te dragen en hun sectie van de Muur te bemannen. Wanneer de Wildlingen aanvallen, moet elke speler zijn wachters inzetten om de aanval af te weren. Als er meer wachters dan Wildlingen zijn, blijft de Muur staan. Zo niet, dan vallen de Wildlingen de Gift binnen en plunderen de nederzettingen en vestingen. Loyaliteit kent echter zijn grenzen — wachters zijn nutteloos tegen klimmers die hen omzeilen, en als ze een reus tegenkomen, zal minstens één wachter zijn post verlaten.
Elke speler heeft ook een held die hen helpt, gebaseerd op de speelvolgorde. De eerste speler kan gebruik maken van de talenten van de Lord Commander zelf, Jeor Mormont, terwijl de tweede speler geniet van het gezelschap van Samwell Tarly. De derde speler werkt samen met Bowen Marsh en de vierde met Meesterbouwer Othell Yarwyck. Elke held biedt een unieke vaardigheid die spelers maximaal twee keer tijdens het spel kunnen gebruiken. Zodra de vaardigheid van een held is gebruikt, kunnen spelers ervoor kiezen om die held te behouden of een van de elf andere helden in te zetten. Spelers moeten de vaardigheden van de helden strategisch gebruiken om snel overwinningspunten te verdienen en respect te winnen binnen de Wacht.
De Wildlingen-invasie vormt de ultieme test voor de broeders van de Wacht en jouw competentie als commandant. Een falen bij de Muur heeft een verwoestende impact op de Gift, zelfs als het de spelers niet volledig vernietigt. A Game of Thrones Catan: Brotherhood of the Watch kent twee manieren om te winnen, hoewel de ene wellicht minder bevredigend voelt dan de andere. Overwinning wordt behaald wanneer een speler zowel de infrastructuur van de Gift heeft verbeterd als deze veilig heeft gehouden tegen indringers. Dit gebeurt wanneer een speler tien overwinningspunten behaalt door een combinatie van het bouwen van vestingen, wegen en nederzettingen; het rekruteren van drie of meer wachters om de Muur te verdedigen; en het kopen van ontwikkelingskaarten om hun prestige te vergroten, terwijl ze de Gift beschermen.
Als de Wildlingen de Muur echter drie keer doorbreken tijdens het spel, vindt er een alternatieve overwinning plaats. In dat geval eindigt het spel onmiddellijk, omdat de broeders van de Nachtwacht niet langer kunnen wachten met het maken van hun beslissing. De speler die het meeste aantal wachters op zijn post aan de Muur heeft, krijgt de titel van Lord Commander en wint het spel.
Welkom bij De Spellenkast – Jouw Wereld van Spellen en Puzzels!
Laat je betoveren door onze unieke collectie van gezelschapsspellen, uitdagende puzzels en creatieve spellen voor jong en oud. Of je nu op zoek bent naar een spannend familiespel voor een gezellige avond, een puzzel om je hersenen te kraken of de perfecte cadeautip – bij ons vind je altijd iets bijzonders. Ontdek, speel en geniet samen!